Vänsterpanelen i nyinköpt DC Cleaner Pro5 v.5.26 saknar vänsterpanel

The best solution for finding and removing duplicate files.
[email protected]

Vänsterpanelen i nyinköpt DC Cleaner Pro5 v.5.26 saknar vänsterpanel

Post by [email protected] »

Köpte nyligen senaste varianten Duplicate Cleaner Pro 5, ver.5.26 för Windows 11. Efter installation och genomsökning av mina 26848 filer i 25778 mappar (244 GB totalt) fick jag en fil-lista under Duplicate files (25281 files) fördelade på 2303 grupper- Efter att ha markerat (1 fil/ grupp) i 231 grupper, kraschade programmet i samband med skrollning av listan (bl.a File Name och Folder- kolumnerna försvann), Startade om programmet varvid bilden reparerades och mina 231 markeringar fanns kvar. Kontaktade AI-funktionen Copilot som rekommenderad mig att arbeta med mindre grupper (runt 50 åt gången) och radera med hjälp av knappen ”File Removal -> Move”, markera manuellt 1 fil per grupp, före radering av dubbletterna (de icke markerade filerna), hämta dubbletterna ur Windows papperskorg och lägga dem som BU på lämpligt ställe. Originalen låg ju kvar i kryssad mapp. Eftersom de 231 filgrupperna hade återställts vid omstarten, valde jag att börja med dem (hela 231). Nästa steg var att hitta knappen för att rensa urval (File Removal). Tillsammans med Copilot la jag ett antal timmar på att försöka finna den knapp som enligt Copilot borde finnas i en vänster-meny och som helt saknades hos mig. Vi kollade version (5.26), tog ner en ny DU-programvara och försökte starta den parallellt och fick då det väntade beskedet att ”programmet kör redan”. Det enda som syns på vänsterkanten är 5 ikoner; Gubbe med trollspö, bild av berg, Körpil i ring, Förstoringsglas och ett Frågetecken. Mellan nämnda 5 ikoner och Duplicate file-listan visas Selektion Assistant (som är aktiverad med trollspöet). Undrer Huvudflikarna (Hus, Scan Criteria, Scan location, KÖR, Duplicate files, Duplicate folders soptunna, Tools, och inställningar) hittar man; Trollspö (av/på) och Filter .
När den synnerligen kompetente copiloten inte hittills lyckat hjälpa mig att lösa mysteriet med den försvunna vänsterpanelen vänder jag mig till detta forum i förhoppning om att problemet har kända orsaker. Mycket tacksam för kommentar!
/Björn Söron
therube

Re: Vänsterpanelen i nyinköpt DC Cleaner Pro5 v.5.26 saknar vänsterpanel

Post by therube »

Left panel.
Only thing i can figure is that it is talking about the Selection Assistant, which at its' bottom has an 'Unmark all'.

Smaller groups, ~50 at a time.
That should be unnecessary, IMO.

I'm unsure offhand what upper memory limits DC may have that might have contributed to your crash?

From the Home (tab), you can save the current scan data (& load it after the fact). Might be worthwhile considering you did run into a crash.

---

Vänster panel.
Det enda jag kan förstå är att det handlar om markeringsassistenten, som längst ner har en "Avmarkera alla".

Mindre grupper, ~50 åt gången.
Det borde vara onödigt, enligt min mening.

Jag är osäker på vilka övre minnesgränser DC kan ha som kan ha bidragit till din krasch?

Från Hem (fliken) kan du spara aktuell skanningsdata (och ladda den efteråt). Det kan vara värt att tänka på att du råkade ut för en krasch.

.
DuplicateCleaner - Left Panel - Save Scan.png
Post Reply